Kontenery uniwersalne to jedno z najczęściej wykorzystywanych rozwiązań w transporcie morskim, kolejowym czy drogowym. Standardowo 20′ ma wymiary zewnętrzne 6,1 m x 2,4 m x 2,6 m, a średnia kubatura to 33,3 m³. Model 40′ ma kubaturę 67.7 m³ i oczywiście podwojoną długość. Stalowy kontener składa się z podstawy i słupków narożnych. Rama jest zbudowana wzdłuż belek nośnych, belek i dźwigarów poprzecznych. Ważnym elementem jest wytrzymała podłoga oraz uchwyty do mocowania ładunku na ścianach wewnętrznych. Z zewnątrz zamontowane są słupki narożne z dolnymi i górnymi narożami zaczepowymi. To właśnie one służą do podnoszenia, ustawiania i mocowania. Do słupków są również montowane podwójne wodoszczelne drzwi z zamkami oraz otworami na kołki i plomby. Uniwersalny kontener posiada dach, ale jest on słabym elementem konstrukcji i nie wolno nic na niego ładować. Ten rodzaj charakterystycznego pojemnika wykorzystywany jest przede wszystkim w transporcie ładunków drobnicowych. Poza tym można również wykorzystać go do przewozu towarów luzem – sypkich lub płynnych po wprowadzeniu różnego rodzaju modyfikacji. Kontenery standardowe dzieli się na 20 i 40 stopowe.