Komisja Europejska poinformowała o podpisaniu umów dotyczących finansowania infrastruktury transportowej w Polsce, Słowacji, Rumunii, Ukrainie i Mołdawii. W lipcu 2025 r. ogłoszono przyznanie w 2025 r. dotacji w wysokości 2,8 mld euro z funduszu Connecting Europe Facility (CEF) na projekty rozwoju sieci TEN-T.
Polska otrzyma około 452 mln euro finansowania na takie kluczowe projekty, jak:
- odcinek magistrali Rail Baltica łączący kraj z państwami bałtyckimi (294 mln euro),
- linia Mikołów – granica z Czechami (18,4 mln euro),
- wdrożenie systemu ETCS w bazowej sieci TEN-T w siedmiu województwach (94,9 mln euro),
- rozwój infrastruktury kolejowej obsługującej porty Świnoujście, Szczecin i Police (44,3 mln euro).
Na Słowacji finansowane są cztery projekty o łącznej wartości 135 mln euro, przeznaczone na wsparcie połączeń transgranicznych między wschodnią Słowacją, Ukrainą i Czechami. Obejmuje to m.in.:
- modernizację linii Żylina – Koszyce (96,7 mln euro),
- modernizację kluczowego połączenia Koszyce – Čierna nad Tisou (27,3 mln euro).
W Rumunii, Ukrainie i Mołdawii trzy kluczowe projekty kolejowe otrzymują wsparcie finansowe:
- 73,5 mln euro na budowę linii o europejskim rozstawie torów, łączącej Polskę z ukraińskim Lwowem,
- 45 mln euro na projekt korytarza kolejowego w Rumunii łączącego port Konstanca i Bukareszt na południu z Ukrainą i Mołdawią na północy,
- 33 mln euro na modernizację i elektryfikację transgranicznego odcinka kolejowego Jassy (Rumunia) – Ungheni (Mołdawia).
Fundusz Connecting Europe Facility (CEF) jest głównym instrumentem finansowania transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Na kolejny okres budżetowy (2028–2034) Komisja Europejska zaproponowała podwojenie budżetu CEF, przeznaczając ponad 51 mld euro na realizację projektów transgranicznych.
