Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) obejmuje udziały w kolejnym terminalu na Ukrainie. Spółka przejmuje 60 procent udziałów w Eurobridge Intermodal Terminal LLC w Batiowie, w zachodniej Ukrainie. Tym samym HHLA podkreśla strategiczne znaczenie Ukrainy jako węzła kontynentalnych przewozów kontenerowych i jednocześnie wzmacnia swoją pozycję w europejskim transporcie towarowym koleją.
W przyszłości terminal będzie działać pod nazwą „HHLA Eurobridge Batiovo” jako joint venture spółki HHLA International GmbH oraz ukraińskiej firmy inwestycyjnej Fortior Capital LLC. HHLA obejmie większościowy pakiet udziałów i będzie rozwijać terminal wspólnie ze swoją spółką kolejową METRANS. Finalizacja transakcji uzależniona jest jeszcze od zgody ukraińskiego urzędu antymonopolowego.
Angela Titzrath, prezes zarządu HHLA: „HHLA działa na Ukrainie od ponad 20 lat – to zaangażowanie chcemy świadomie wzmocnić i dalej rozwijać. Ukraina jest i pozostaje ważnym rynkiem wzrostu o dużym potencjale dla intermodalnego transportu towarowego. Zwłaszcza w wymagających czasach sprawna i niezawodna infrastruktura ma kluczowe znaczenie. Naszym celem jest stworzenie silnego intermodalnego korytarza między UE a Ukrainą i tym samym wniesienie wkładu w integrację gospodarczą – prawdziwy most, jak trafnie sugeruje nazwa Eurobridge.”
Philip Sweens, dyrektor zarządzający HHLA International GmbH: „Nasza inwestycja to jasna deklaracja wiary w potencjał gospodarczy i logistyczny Ukrainy. Terminal Eurobridge jest obecnie gruntownie modernizowany – z terminalu przeładunku towarów masowych powstaje intermodalny węzeł transportu kontenerowego. Rozpoczęcie operacji kontenerowych planowane jest na czwarty kwartał 2025 roku. Równolegle rozszerzamy nasze portfolio usług, aby oferować klientom kompleksowe, wydajne i przyszłościowe rozwiązania logistyczne.”
Peter Kiss, prezes zarządu METRANS: „Dzięki naszej ogólnoeuropejskiej sieci kolejowej i doświadczeniu w obsłudze 20 terminali wnosimy istotny wkład w integrację terminalu Eurobridge z europejską siecią logistyczną. Poprzez dodatkowe włączenie terminalu do sieci METRANS umożliwiamy naszym klientom jeszcze bardziej atrakcyjne rozwiązania transportowe w kierunku Ukrainy.”
Kluczowa lokalizacja dla europejsko-ukraińskiego transportu towarowego
Terminal „HHLA Eurobridge Batiovo” położony jest blisko granicy z UE, w centralnym punkcie przecięcia kilku międzynarodowych korytarzy kolejowych, co czyni go ważnym węzłem w handlu między Ukrainą, Węgrami i Słowacją. Dzięki dostępowi do torów o rozstawie normalnym (1435 mm) i szerokim (1520 mm), terminal idealnie nadaje się jako punkt styku między europejskimi a ukraińskimi sieciami logistycznymi. W pierwszej fazie rozbudowy terminal będzie w stanie obsłużyć około 100 000 TEU rocznie i będzie przystosowany do przeładunku kontenerów, zboża oraz innych ładunków drobnicowych. W przypadku odpowiedniego zapotrzebowania możliwa jest dalsza rozbudowa jego możliwości przeładunkowych.
Dzięki zaangażowaniu w terminal Eurobridge, HHLA wzmacnia swoją dotychczasową obecność na Ukrainie, która obejmuje już działalność HHLA Container Terminal Odessa oraz lokalnego operatora kolejowego UIC Ukraine Intermodal Company (UIC). Nowe partnerstwo poprawia dostęp do portów i zapewnia płynne połączenia śródlądowe wzdłuż kluczowych korytarzy transportowych – od Morza Północnego i Bałtyku aż po Morze Czarne.
Fakty i liczby
Powierzchnia terminalu: 69 000 m²
Powierzchnia składowania: do 100 000 m² w pierwszym etapie rozbudowy
Tory kolejowe:
Kontenery:
- 2 tory o rozstawie 1 435 mm (każdy po 900 metrów)
- 2 tory o rozstawie 1 520 mm (każdy po 910 metrów)
Towary masowe:
- 2 tory o rozstawie 1 435 mm (każdy po 880 metrów)
- 2 tory o rozstawie 1 520 mm (każdy po 880 metrów)
Wyposażenie: 2 suwnice bramowe RTG (Rubber Tyred Gantry cranes)