Grecja, Bułgaria i Rumunia podpisały Memorandum o Porozumieniu w sprawie wzmocnienia współpracy transgranicznej w ramach Platformy Korytarza Morze Czarne – Morze Egejskie (BACP). Dokument powstał w celu przyspieszenia realizacji kluczowych projektów infrastruktury transportowej w regionie, w tym połączeń kolejowych, drogowych, śródlądowych dróg wodnych, portów i terminali multimodalnych.
Platforma ma wspierać spójność transportową, zrównoważony rozwój, cyfryzację i odporność infrastruktury na zmiany klimatyczne. Memorandum przewiduje koordynację polityczną i techniczną, harmonizację regulacji, wspólne planowanie inwestycji oraz monitorowanie postępów realizacji projektów transgranicznych.
Podpisanie dokumentu ustanawia ramy współpracy politycznej i strategicznej między trzema państwami. W ramach BACP zostanie przygotowany Plan Działań i Wspólna Strategia Inwestycyjna, obejmująca priorytetowe projekty infrastrukturalne, w tym obiekty dual-use, mające znaczenie zarówno cywilne, jak i wojskowe.
Platforma będzie koordynowana przez High-Level BACP, w skład którego wejdą ministrowie transportu trzech państw, przy wsparciu koordynatorów europejskich i instytucji UE. Działania techniczne i projektowe prowadzić będą grupy robocze i podgrupy tematyczne, które zajmą się m.in. planowaniem infrastruktury, finansowaniem, innowacjami, cyfryzacją i mobilnością wojskową.
Memorandum ma charakter polityczny i nie jest prawnie wiążące, lecz wyznacza kierunek współpracy na najbliższe lata, w tym priorytetyzację projektów transgranicznych i harmonizację standardów technicznych zgodnie z przepisami TEN-T.
BACP obejmuje multimodalne połączenia transportowe (kolej, drogi, śródlądowe drogi wodne, porty, lotniska, terminale multimodalne, mosty i węzły miejskie) wzdłuż trzech osi:
- Oś zachodnia: Ateny – Saloniki – Promachonas (EL) – Kulata – Sofia (BG) – Widin/Calafat – Craiova – Bukareszt (RO)
- Oś centralna: Saloniki/Aleksandrupoli – Ormenio (EL) – Swilengrad – Ruse (BG) – Giurgiu – Bukareszt (RO) – Siret (RO/UA), Ungheni (RO/MD)
- Oś wschodnia: Aleksandrupoli – Ormenio (EL) – Swilengrad – Stara Zagora – Burgas/Warna (BG) – Konstanca (RO)
Dzięki BACP region Morza Czarnego i Morza Egejskiego ma zyskać nowoczesną, interoperacyjną i odporną na zmiany klimatu sieć transportową, która poprawi mobilność mieszkańców, ułatwi handel oraz wzmocni strategiczną pozycję Europy Południowo-Wschodniej.
