W ramach spółki joint venture Hitachi Rail wprowadziła na rynek nowe rozwiązanie cyfrowe „InGa-Z”, które może zmienić wydajność intermodalnych terminali towarowych.
Protostellar GmbH to spółka joint venture odpowiedzialna za rozwój tego rozwiązania, którą tworzą: Hitachi Rail, MT Logistics GmbH, DB Cargo AG, przy wsparciu finansowym Federalnego Ministerstwa Transportu (BMV).
W ramach federalnego programu Przyszłość kolejowego transportu towarowego (Z-SGV) konsorcjum opracowało Terminal Operating System (system zarządzania terminalem) wraz z aplikacjami mobilnymi, który cyfryzuje, upraszcza i przyspiesza kluczowe procesy w intermodalnym transporcie towarowym. Technologia ta pomaga likwidować bariery między transportem drogowym a kolejowym, tworząc płynne, cyfrowe interfejsy pomiędzy spedytorami, terminalami i operatorami kolejowymi.
Realny wpływ na działalność operacyjną obejmuje m.in.:
- 50% krótszy czas odprawy w terminalu,
- 70% mniej ręcznego wprowadzania danych,
- +1 jednostka ładunkowa na pociąg – co może wygenerować ponad 25 mln euro dodatkowych rocznych przychodów w transporcie kolejowym.
Rdzeniem rozwiązania jest platforma oparta na chmurze, która cyfrowo zarządza przemieszczaniem kontenerów, automatyzuje obsługę zleceń i zapewnia aktualizacje statusu w czasie rzeczywistym – w tym bezdotykowe odprawy oraz optymalizację załadunku z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. System działa od lipca 2025 r. w terminalu Philippsthal (Werra Kombi Terminal Betriebsgesellschaft mbH) i już wzbudził zainteresowanie wielu potencjalnych użytkowników.
„Dzięki InGa-Z udowadniamy, że cyfryzacja to nie tylko teoria – ona daje realne rezultaty: szybsze, dokładniejsze i bardziej przejrzyste procesy – czyniąc kolej bardziej konkurencyjną” – mówi Yves Sterbak, Dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju biznesu w Hitachi Rail w Niemczech oraz Dyrektor Zarządzający Protostellar GmbH.
„Nasz cel jest jasny: aby zwiększyć udział kolei w transporcie towarowym, nie potrzebujemy więcej barier – potrzebujemy inteligentnych, cyfrowych rozwiązań takich jak InGa-Z” – dodaje Christoph Renschler z DB Cargo AG.