Aktualności

Home > Aktualności

W Szwecji zaprezentowano innowacyjny, ekologiczny samochodowiec klasy Aurora

5 września 2025 | Aktualności

porcie w Göteborgu odbyła się ceremonia chrztu kolejnego nabytku Höegh Autoliners. Höegh Moonlight jest szóstym samochodowcem z innowacyjnej, mocno promowanej serii statków, prezentowanej jako „najbardziej zaawansowany i przyjazny dla środowiska PCTC na świecie”.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele firm zaangażowanych w budowę statku, właściciela, a także władz portowych i lokalnych. Höegh Autoliners podkreślił w informacji podanej na portalu Linkedin, że chrzest i nadanie nazwy statku było celebracją złożonych prac i wdrażania innowacji, w myśl polityki firmy, aby osiągnąć zerową emisję CO2 netto do 2040 roku. Matką chrzestną została Jenny Westermark, Starsza Wiceprezes ds. Logistyki Produkcji GTO w Grupie Volvo.

– Partnerstwo między Höegh Autoliners i Volvo Group to nie tylko sojusz biznesowy. To jest wspólne zaangażowanie, wspólna siła, na rzecz napędzania rzeczywistych, trwałych zmian w naszych branżach – podkreśliła.

Höegh Moonlight (IMO 9971252) to szósty z serii 12 zaplanowanych statków typu PCTC (Pure car, truck carrier). Wdrażanie rozpoczęto od prototypowej jednostki, Höegh Aurora (IMO 9962677), która rozpoczęła działalność w sierpniu 2024 roku, stając się też imiennikiem klasy. Są one budowane w chińskiej stoczni China Merchants Heavy Industry i pływają pod norweską banderą. Zaprojektowała je firma Deltamarin. Długość samochodowca to 200 metrów, a szerokości 38 metrów. Znajduje się na nim 14 pokładów, w tym pięć podnoszonych. Pozwala to na przewóz 16250 DWT lub 9100 samochodów. Dzięki ulepszonym pokładom i rampom, PCTC klasy Aurora został zaprojektowany do przewozu także pojazdów elektrycznych na wszystkich pokładach. Zastosowano również nowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa przewożonego ładunku, szczególnie przeciwpożarowego.

Prace nad tą serią statków mają być owocem ciężkiej pracy, rozległej wiedzy morskiej i wizjonerskiego partnerstwa z szeregiem firm, w tym China Merchants Heavy Industries, Kongsberg Maritime, DNV, DeltaMarin, MAN Energy Systems, MacGregor, TGE Marine, Bank of Communications, HD Huyndai, Glamox i wielu innych. Oprócz swoich rozmiarów jednostka wyróżniać się ma, co szczególnie podkreśla Höegh Autoliners, tytułem „najbardziej przyjaznego PCTC na świecie”. Napęd stanowią silniki od MAN Energy Solutions, pozwalające pływać tak na oleju napędowym. Jednocześnie maszynownia jest przygotowana do wykorzystania zielonego paliwa opartego na amoniaku jak i metanolu. Planowo w 2027 roku ostatnie 4 z 12 statków klasy Aurora będą napędzane czystym, ekologicznym amoniakiem. Celem jest oszczędność paliwa i energii, na co pozwolą instalowane na górnym pokładzie panele słoneczne o powierzchni łącznej 1500 m2, zmniejszając produkcję energii elektrycznej z generatorów nawet o 30-35%. Projekt zakładał też przystosowane do korzystania z elektrycznego zasilania z lądu w celu prowadzenia zeroemisyjnych operacji portowych. Choć nie wszystkie z podanych rozwiązań są szeroko wykorzystywane w branży z racji na koszt, zaawansowanie technologiczne czy też potrzeby tworzenia odpowiedniej infrastruktury, tak gdy staną się powszechnie i komercyjnie dostępne, mają pozwolić przejść na zerową emisję CO2 w trakcie każdego rejsu.

– Höegh Moonlight odzwierciedla transformację, którą przewodzimy w sektorze morskim. Od szybkości dostawy po skalę innowacji na pokładzie, statki te pokazują, co można osiągnąć, gdy ambicja spotyka się z działaniem. Jesteśmy wdzięczni naszym partnerom, załodze i globalnemu zespołowi za umożliwienie tego – razem budujemy coś więcej niż tylko statki, pomagamy kształtować czystszą i inteligentniejszą przyszłość globalnego handlu – powiedział Sebjørn Dahl dyrektor operacyjny Höegh Autoliners.

– Nadanie nazwy Höegh Moonlight w porcie w Göteborgu oznacza coś więcej niż tylko przypłynięcie statku; to świętowanie naszej bliskiej współpracy z kluczowymi klientami i naszego wspólnego zaangażowania w zrównoważone, wysokiej jakości rozwiązania transportowe. Jesteśmy dumni z zacieśnienia tych partnerstw w porcie, który odgrywa ważną rolę – przekazał Oskar Orstadius, dyrektor ds. bezpieczeństwa Höegh Autoliners.

Aktywność Höegh w porcie w Göteborgu odgrywa kluczową rolę w umożliwieniu szwedzkiemu przemysłowi dostępu do rynków globalnych. Dzięki wprowadzeniu tych nowych statków, połączenie to może być teraz realizowane w sposób jeszcze bardziej efektywny i przyjazny dla klimatu niż dotychczas. Port w Göteborgu dąży do tego, aby stać się wiodącym centrum bunkrowania paliw alternatywnych w Europie Zachodniej, a Höegh stanowi silny przykład lidera, pokazując, że nasze inicjatywy jako portu idą w dobrym kierunku – stwierdził Göran Eriksson, dyrektor generalny Portu Göteborg.

Strategia Höegh Autoliners ma być tożsama z tą prowadzoną przez administrację szwedzkiego portu, która planuje, że do 2030 roku osiągnie poziom redukcji emisji CO2 o 70% na morzu, w terminalach i na lądzie. Transformacja ta jest realizowana w ścisłej współpracy z przemysłem, decydentami i środowiskiem akademickim, ze szczególnym naciskiem na tworzenie zrównoważonych łańcuchów wartości dla prosperującego społeczeństwa i wzmacnianie dostępu przedsiębiorstw do rynków globalnych. Kluczowe elementy tych działań obejmują inwestycje w zasilanie energią elektryczną z lądu, zielone korytarze żeglugowe, elektryfikację i paliwa przyszłości, a wszystko to dzięki ścisłej współpracy z interesariuszami w całym łańcuchu dostaw.