Aktualności

Home > Aktualności

W francuskim porcie Sète uruchomiono terminal wyposażony w system Modalohr.

13 października 2025 | Aktualności

W śródziemnomorskim porcie Sète (Francja) oddano do użytku terminal wyposażony w system Modalohr do poziomego przeładunku naczep samochodowych. Przepustowość terminalu wynosi do 40 tys. sztuk rocznie, co pozwoli od grudnia 2025 r. zwiększyć liczbę pociągów odjeżdżających przez terytorium Francji do portu w Calais z trzech do pięciu. Naczepy są dostarczane do Seta promami z Turcji liniami żeglugowymi DFDS z portów Yalova i Izmir w ilości do 130 tys. sztuk rocznie.

Transport między francuskimi portami realizuje operator VIIA – spółka zależna Narodowego Towarzystwa Kolei Francuskich (SNCF), a usługi trakcyjne świadczy DB cargo France.

VIIA zainwestowało 10,1 mln euro w wyposażenie terminalu w nową technologię, która zastąpiła tradycyjne reachstackery, rząd Francji przeznaczył 3 mln euro, port w Sète – 3,7 mln, a region Oksytania – 4,7 mln euro. Operator planuje zwiększyć roczny wolumen przewozów naczep kolejowych z 15 do 40 tys. sztuk.

W porcie w Calais prognozuje się wzrost wolumenu przeładunku naczep z 46 tys. do 100 tys. rocznie w ciągu 5 lat. Pozwoli to zwiększyć liczbę pociągów z naczepami kierujących się do terminalu Le Boulou z 9 do 12 tygodniowo, a do terminalu Mâcon — z trzech do pięciu.

Największym natężeniem ruchu między terminalami wyposażonymi do poziomego przeładunku naczep charakteryzuje się trasa łącząca terminale Betambur w Luksemburgu i Le Boulou na granicy z Hiszpanią — 27 par pociągów tygodniowo.