Władze portu Vancouver Fraser podejmują kolejny kluczowy krok w swoich planach dodania nowego dużego terminalu kontenerowego w celu zwiększenia przepustowości i wydajności Vancouver. Władze ogłosiły, że rozpoczęły poszukiwania wykonawcy mega terminalu, a ich celem jest wyłonienie firmy, która podejmie się realizacji tego ogromnego projektu do końca tego roku.
Choć kontrowersyjny projekt Roberts Bank Terminal 2 (RBT2) nadal napotyka na przeszkody, władze portu podejmują istotne kroki w kierunku realizacji tej inwestycji o wartości 3,5 miliarda dolarów. Od momentu zatwierdzenia projektu przez rząd Kanady w kwietniu 2024 roku, jego realizacja nieustannie spotyka się z oporem.Projekt RBT2 zakłada budowę nowej sztucznej wyspy oraz trzy-nadbrzeżowego terminala kontenerowego w pobliżu istniejących terminali portowych w Roberts Bank w Delta, w Kolumbii Brytyjskiej. Po ukończeniu terminal ma zapewnić dodatkową przepustowość na poziomie 2,4 miliona TEU, co zwiększy pojemność przeładunkową kanadyjskiego wybrzeża Pacyfiku o około jedną trzecią.
Projekt promowany jest jako przełomowy dla długoterminowych planów rozwoju portu w Vancouver. Oczekuje się, że RBT2 wzmocni odporność kanadyjskiego łańcucha dostaw i przyniesie znaczne korzyści gospodarcze. Wśród nich wymienia się: ponad 18 000 miejsc pracy w trakcie budowy, ponad 17 300 stałych miejsc pracy oraz wsparcie dla celów dywersyfikacji handlu poprzez odblokowanie ponad 100 miliardów dolarów nowej przepustowości handlowej, co rocznie ma przyczyniać się do wzrostu PKB o 3 miliardy dolarów.
Od momentu ogłoszenia projektu spotyka się on jednak ze sprzeciwem ze strony lokalnych społeczności i organizacji ekologicznych. W zeszłym roku kilka grup działających na rzecz ochrony środowiska złożyło pozew, argumentując, że projekt stanowi poważne zagrożenie dla gatunków zagrożonych wyginięciem.
Mimo tego sprzeciwu, władze portu kontynuują realizację tego ogromnego przedsięwzięcia, które obejmuje m.in. budowę około 100-hektarowego morskiego terenu, 35-hektarowego poszerzonego nasypu, nabrzeża o długości 1 300 metrów oraz powiększonego basenu dla holowników. Projekt przewiduje również budowę przejścia dla ryb w terminalu morskim, które ma wspierać migrację młodych łososi, a także prace hydrotechniczne w ramach wzmacniania siedlisk oraz projekt South Arm Jetty Tidal Marsh.
Zainteresowane firmy mają czas na złożenie ofert do końca września. Władze portu planują wyłonić trzech finalistów do końca listopada, których zaproszą do złożenia ostatecznych propozycji.
„Aby sprostać potrzebom Kanady w obecnej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości handlowej, przyspieszyliśmy nasze działania na rzecz realizacji projektu Roberts Bank Terminal 2 – inwestycji, która wzmocni bezpieczeństwo gospodarcze Kanady i zwiększy odporność naszego handlu” – powiedział Victor Pang, dyrektor finansowy Vancouver Fraser Port Authority.
„Terminal stanie się katalizatorem krajowej transformacji gospodarczej – od wsparcia eksportu zbóż z prerii i sektora leśnego Kolumbii Brytyjskiej, po społeczności, które polegają na niezawodnym i przystępnym dostępie do podstawowych towarów na półkach sklepowych”.
Rozpoczęcie budowy terminala planowane jest na 2028 rok, a uruchomienie działalności przewidziano na połowę lat 30.XX wieku. Projekt RBT2, którego koncepcja powstała w 2013 roku, przedstawiany jest jako kluczowa inwestycja infrastrukturalna, mająca na celu przeciwdziałać prognozowanemu osiągnięciu granic przepustowości kanadyjskich portów do początku lat 30..
Port w Vancouver pozostaje kanadyjską bramą do różnorodnych rynków, obsługując rocznie handel o wartości około 300 miliardów dolarów z nawet 170 krajami. To czyni Pacific Gateway najważniejszym korytarzem handlowym w kraju. W ubiegłym roku przez port przeszło rekordowe 158 milionów ton ładunków, co oznacza wzrost o 5 procent w porównaniu do 150 milionów ton w 2023 roku.
Oczekuje się, że zachodnie wybrzeże odegra coraz większą rolę w przyszłym handlu Kanady, zwłaszcza w kontekście rozwijania relacji z Azją. W ramach tych działań Kanada rozpoczęła w tym miesiącu eksport z pierwszego terminalu LNG na północ od Vancouver, przeznaczonego do zaopatrywania klientów w Azji.