AD Ports Group (ZEA) ogłosiła uruchomienie pierwszej fazy terminalu multimodalnego w Tbilisi, suchego portu gotowego do przyjmowania i przetwarzania kontenerów dostarczanych transportem kolejowym i drogowym. Wcześniej port otrzymał odpowiednie pozwolenie na przyjmowanie i przetwarzanie ładunków przybywających koleją.
Ports Group posiada 60 procent udziałów w porcie, nabytych od lokalnej firmy Inveco. Oprócz Inveco, Wilhelmsen, firma logistyczna z siedzibą w Norwegii i Singapurze, jest kolejnym współwłaścicielem portu.
Zdolność przeładunkowa terminalu ma zostać znacznie zwiększona do początku 2026 r. poprzez dodanie 9 800 m² powierzchni magazynowej, placów kontenerowych, miejsc parkingowych dla ciężarówek i czwartej linii kolejowej, co zwiększy zdolność przeładunkową portu do 200 000 TEU rocznie.
Wraz z uruchomieniem drugiej i trzeciej fazy, terminal zacznie obsługiwać rozszerzony zakres pozycji nomenklatury, w tym ładunki skonteneryzowane, a także ładunki masowe, w tym surowce mineralne, rudy metali, nawozy i inne. Tym samym terminal stanie się ważnym elementem w globalnych łańcuchach dostaw obejmujących Gruzję, Armenię i Azerbejdżan.
Właściciele terminalu spodziewają się przekształcić go w główny węzeł logistyczny dla regionów Kaukazu i Azji Środkowej. Będzie to ważny odcinek Korytarza Środkowego, który jest obiecującym szlakiem handlowym między Azją a Europą.
Próbne uruchomienie terminalu w Tbilisi miało miejsce 3 maja 2025 r., kiedy to pierwszy pociąg z 30 kontenerami przybył koleją z portu morskiego Batumi, z których każdy przewoził 26 ton różnych ładunków