Miasto Sławków rozpoczyna realizację największej inwestycji w swojej historii – budowy nowego układu drogowego łączącego drogę krajową nr 94 z Euroterminalem i stacją PKP LHS. To przedsięwzięcie o strategicznym znaczeniu dla transportu intermodalnego, umacniające pozycję Sławkowa jako kluczowego ogniwa sieci TEN-T i zachodniego krańca szerokotorowej linii nr 65, będącej częścią Nowego Jedwabnego Szlaku.
Umowę na realizację inwestycji podpisano 22 lipca 2025 roku w obecności przedstawicieli władz samorządowych, rządowych i partnerów branżowych. Wykonawcą projektu została spółka MIRBUD S.A. ze Skierniewic, wyłoniona w postępowaniu przetargowym. Wartość kontraktu wynosi blisko 190 mln zł brutto, a całkowite finansowanie inwestycji opiera się na środkach z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych (250 mln zł) oraz dotacji z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (11 mln zł).
Zakres prac obejmuje zaprojektowanie i budowę ponad 6,7 km nowego układu drogowego – w tym 4,6 km drogi klasy G i 2,1 km drogi klasy Z – wraz z rozbudową DK94, budową skrzyżowania z sygnalizacją świetlną oraz trzema obiektami inżynieryjnymi nad czynnymi liniami kolejowymi, w tym nad linią szerokotorową nr 65.
– To historyczny moment dla naszego miasta – mówi burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk. – Rozpoczynamy realizację inwestycji o skali, której samorząd sławkowski nigdy wcześniej się nie podejmował. To potężne i skomplikowane przedsięwzięcie, które – jestem przekonany – dzięki dobrej współpracy z partnerami rządowymi i branżowymi doprowadzi nas do celu. Planujemy rozpoczęcie robót budowlanych wiosną 2027 roku, a ich zakończenie – najpóźniej w styczniu 2029 roku.
Nowy układ drogowy ma nie tylko usprawnić transport towarów do i z terminali przeładunkowych, ale również odciążyć lokalne drogi z ruchu ciężarowego i poprawić warunki życia mieszkańców Sławkowa i Dąbrowy Górniczej. Władze regionu nie mają wątpliwości co do skali pozytywnego wpływu projektu.
– Dwa miesiące temu podpisano w Sławkowie umowę dotyczącą rozbudowy Euroterminalu, a dziś mamy kolejny powód do satysfakcji – podkreślił wojewoda śląski Marek Wójcik. – To już druga strategiczna inwestycja realizowana w tym mieście. Oznacza nie tylko rozwój regionu i poprawę dostępności komunikacyjnej, ale przede wszystkim upłynnienie ruchu drogowego, na które długo czekali mieszkańcy.
Zadowolenia z realizacji zadania nie kryje również przedstawiciel wykonawcy – spółki MIRBUD S.A., jednej z czołowych polskich firm budownictwa drogowego.
– Rozbudowa infrastruktury drogowej wokół Euroterminala w Sławkowie to projekt o wyjątkowym znaczeniu – nie tylko regionalnym, ale i ogólnokrajowym – zaznaczył Jerzy Mirgos, prezes zarządu MIRBUD S.A. – Cieszymy się, że jako polska firma możemy ponownie uczestniczyć w rozwoju krajowej infrastruktury i wspierać rozwój województwa śląskiego.
Podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w kwietniu 2025 roku premier Donald Tusk jednoznacznie wskazał Sławków jako punkt strategiczny dla krajowego systemu logistycznego i element odbudowy kontroli nad głównymi szlakami transportowymi. Potwierdzeniem tego kierunku było podpisane w maju br. porozumienie między Agencją Rozwoju Przemysłu a Euroterminalem Sławków, przewidujące inwestycję o wartości ponad 108 mln zł, z czego 73 mln zł pochodzi z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Projekt ten obejmuje rozbudowę infrastruktury przeładunkowej i magazynowej, a jego celem jest stworzenie największego w regionie hubu logistycznego.
Budowa łącznika to nie tylko poprawa lokalnego układu drogowego. Projekt stanowi część szerszej strategii rozwoju Sławkowa jako nowoczesnego węzła logistycznego w systemie TEN-T oraz na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku. Terminale przeładunkowe w Sławkowie – należące do PKP LHS oraz Euroterminalu Sławków – obsługują coraz większy wolumen ładunków, a ich znaczenie rośnie zarówno w wymiarze regionalnym, jak i międzynarodowym.
Nowy łącznik drogowy będzie pierwszym etapem połączenia terminali z trasą ekspresową S1 w Sosnowcu. Został on wskazany jako priorytetowy już w dokumentach strategicznych Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, takich jak „Koncepcja metropolitalnych powiązań drogowych” z 2019 roku. Znaczenie terminali potwierdzają także badania przeprowadzone w 2023 roku przez samorząd Sławkowa – z analizy pochodzenia pojazdów korzystających z terminali wynika, że aż 87% z nich to samochody zarejestrowane na terenie GZM, a prawie 10% to pojazdy zagraniczne.
Proces przygotowania inwestycji nie należał do łatwych. Pierwszy przetarg, ogłoszony na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego z 2023 roku, został unieważniony. Dopiero po korekcie zakresu projektu i dostosowaniu go do aktualnych warunków finansowych udało się ogłosić drugi przetarg, który zakończył się w kwietniu 2025 roku. Konsekwencja władz lokalnych i wsparcie ze strony rządu umożliwiły finalizację przygotowań.
Sławków staje się dziś symbolem nowoczesnego podejścia do transportu intermodalnego – miejscem, w którym kolej, droga i logistyka łączą się w jednym z najważniejszych punktów Europy Środkowo-Wschodniej. Inwestycja w łącznik drogowy nie tylko odpowiada na bieżące potrzeby infrastrukturalne, ale wyznacza kierunek rozwoju zintegrowanego, zrównoważonego systemu transportowego, w którym lokalne decyzje zyskują europejski wymiar.