Rząd Kazachstanu rozpatrzył środki mające na celu rozwój potencjału tranzytowego kraju, zwiększenie efektywności transportu i cyfryzację procedur. Obecnie przez terytorium Kazachstanu przebiega pięć międzynarodowych korytarzy kolejowych: Transkaspijski szlak transportowy (TMTM), łączący ChRL z krajami UE; Środkowoazjatycki — między Federacją Rosyjską a krajami Azji Środkowej; Południowy — między Chinami a krajami Azji Środkowej; Północ-Południe, biegnący z Federacji Rosyjskiej przez Turkmenistan i Iran; Północny — z Chin przez Kazachstan i Federację Rosyjską do krajów UE.
W ciągu 5 lat (2020–2024) wolumen tranzytu ładunków tymi korytarzami wzrósł z 21,8 mln do 27,4 mln ton (+20%), a transport kontenerowy w tym samym okresie wzrósł z 0,8 mln do 1,3 mln TEU (+37%). W ciągu 10 miesięcy 2025 r. wolumen tranzytu wyniósł 24,9 mln ton, a według prognoz na koniec roku wyniesie 32 mln ton. Oczekuje się, że w 2026 r. wskaźnik ten może wynieść 54 mln ton, w 2029 r. – 67 mln ton, a do 2035 r. – 100 mln ton.
Aby osiągnąć takie wyniki, konieczne jest dalsze udoskonalenie technologii przepływu ładunków tranzytowych, gdzie jednym z kluczowych środków jest skrócenie czasu procedur celnych. Działający system informacyjny „KEDEN” pozwala w trybie automatycznym określać formę kontroli celnej i obsługiwać klientów w trybie „jednego okienka”. W trybie pilotażowym wprowadzono automatyczne wydawanie deklaracji tranzytowych dla ładunków przewożonych na trasach Chiny — Kazachstan — Azja Środkowa. W rezultacie czas obsługi każdego pociągu kontenerowego skrócił się średnio z 3 godzin do 30 minut. Planuje się rozszerzenie tego doświadczenia również na trasy Chiny — Europa. W celu całkowitego przejścia z dokumentów papierowych na elektroniczne realizowana jest integracja systemów „EASU” i „e-Freight”. Jednocześnie trwa modernizacja taboru kolejowego kraju. Obecnie eksploatowanych jest 145,7 tys. wagonów towarowych (+12% w porównaniu z 2015 r.), w tym 12,7 tys. platform.
