Aktualności

Home > Aktualności

Przewozy intermodalne w I półroczu 2025 roku

14 października 2025 | Aktualności

W I półroczu 2025 r. udział przewozów intermodalnych w ogóle przewozów towarowych koleją wyniósł 16,6% według wykonanej pracy przewozowej i blisko 12,8% według masy. Na wzrost udziału tego sektora w przewozach kolejowych wpłynął też spadek przewozów innych grup ładunków, w tym paliw kopalnych.

W porównaniu z pierwszym półroczem 2024 r. liczba przewiezionych jednostek wzrosła o 1,8% (15,2 tys. sztuk), a w przeliczeniu na TEU o 3,3% (43,3 tys. TEU). W pierwszych sześciu miesiącach 2025 r. kolej przewiozła ponad 863,7 tys. jednostek intermodalnych, co odpowiada 1,36 mln TEU. Spadła masa ładunków (–2,3%) i praca przewozowa (–3,3%). Transport intermodalny w przewozach kolejowych wzrósł więc w porównaniu z zeszłym rokiem pod względem wolumenu sztuk i liczby TEU, choć ładunki są nieco lżejsze, a trasy częściej krótsze.  Przewoźnicy intermodalni przetransportowali towary o łącznej masie 13,4  mln ton, o 0,3 mln ton mniej niż w tym samym okresie 2024 r. Wynik pracy przewozowej to 4,4 mld tonokilometrów, co jest wartością niższą o niecałe 0,2 mld tonokilometrów w porównaniu rok do roku. Wyniki te wskazują na stabilizację w przewozach tego typ.

„Transport intermodalny to dziś jeden z filarów nowoczesnej kolei. Dane za pierwsze półrocze 2025 r. potwierdzają, że rynek przewozów intermodalnych utrzymuje stabilność. To dobry sygnał zarówno dla branży transportowej, jak i całej gospodarki. Z drugiej strony rynek transportu towarów koleją w Polsce znajduje się obecnie w trudnej sytuacji. Tym bardziej należy szczególnie wspierać transport intermodalny – np. przez budowę i rozbudowę terminali, modernizowanie linii, zwiększanie parametrów pociągów towarowych, takich jak prędkość, nacisk na oś, długość składów. Kolej powinna przewozić więcej jednostek – nie tylko kontenerów, ale też naczep i całych zestawów drogowych. W przeciwnym razie trudno będzie zwiększyć znacząco wartości bezwzględne parametrów przewozowych w transporcie intermodalnym” – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W I półroczu 2025 r. rynek przewozów intermodalnych w Polsce pozostawał zróżnicowany i konkurencyjny – liderami segmentu byli przewoźnicy PKP Cargo (19,1% udziału według masy, 18,6% według pracy przewozowej) oraz PCC Intermodal, które umocniło swoją pozycję, osiągając najwyższy udział – odpowiednio 19,9% i 22,5%. Stabilną rolę odgrywało DB Cargo Polska (ok. 11,8% według masy i 13,6% według pracy przewozowej), a mniejsi, ale aktywni operatorzy, tacy jak LTE Polska, Metrans Rail, Alza Cargo czy LTG Cargo Polska, uzyskali wyniki na poziomie kilku procent udziałów. Rosnąca obecność nowych graczy wskazuje na duże zainteresowanie tym segmentem.

Więcej informacji o pierwszym półroczu w transporcie intermodalnym i możliwościach rozwoju, relacjach intermodalnych w Polsce, sytuacji na wybranych korytarzach transportowych czy wynikach konsultacji rynkowych jest dostępne w opracowaniu „Przewozy intermodalne w I półroczu 2025 r.”

II kwartał 2025 r.

W drugim kwartale 2025 r. kolej przewiozła w Polsce 430,9 tys. jednostek intermodalnych, co przełożyło się na 683,5 tys. TEU. Łączna masa towarów osiągnęła poziom 6,78 mln ton, a wykonana praca przewozowa wyniosła 2,27 mld tonokilometrów. Względem I kwartału 2025 r. odnotowano wzrost masy (o 2,2%), pracy przewozowej (o 2,4%)  i przewiezionych TEU (o 0,4%). Spadła jedynie liczba przewiezionych jednostek – o 0,4%. W porównaniu z drugim kwartałem ubiegłego roku liczba przewiezionych TEU wzrosła o 3%, a liczba jednostek kontenerowych o 2,4%.

Szczegółowe dane o przewozach intermodalnych można znaleźć pod adresem dane.utk.gov.pl. Serwis w zakładce Transport intermodalny w przejrzysty sposób prezentuje bieżące statystyki na temat rynku transportu intermodalnego oraz dane archiwalne.