Port w Melbourne ogłosił, że połączył siły z największym portem kontenerowym na świecie w celu utworzenia ekologicznego korytarza transportowego między tymi dwoma lokalizacjami.
Porozumienie między Portem Melbourne a Portem Szanghaju zostało sformalizowane podczas Forum North Bund 2025 w Szanghaju 19 października.
Wspólna inicjatywa jest wspierana przez C40 Cities Climate Leadership Group i łączy oba porty w odpowiedzi na Deklarację Clydebank oraz szersze działania na rzecz dekarbonizacji morskiego łańcucha dostaw.
Na mocy Memorandum of Understanding (MoU) strony będą współpracować z partnerami branżowymi, aby zmniejszyć wpływ żeglugi na środowisko. Skupią się na zrównoważonych praktykach ekologicznych, takich jak wdrażanie czystszych technologii, korzystanie ze źródeł energii odnawialnej oraz stosowanie najlepszych praktyk w branży, a także będą współpracować z liniami żeglugowymi w celu promowania wykorzystania czystych paliw między obiema destynacjami.
Oba porty będą również badać możliwości współpracy z dostawcami energii, aby przyspieszyć przełomy w technologiach produkcyjnych, poprawić efektywność i kontrolę kosztów oraz stworzyć zintegrowane rozwiązanie łańcucha dostaw, obejmujące produkcję, transport i magazynowanie, które zwiększy zdolności dostaw paliw niskoemisyjnych.
„To memorandum stanowi istotny krok w naszych działaniach na rzecz dekarbonizacji łańcucha dostaw. Biorąc pod uwagę, że Australia jako kraj wyspiarski w dużym stopniu polega na transporcie morskim, mamy kluczową rolę do odegrania w globalnych wysiłkach na rzecz ograniczenia emisji w żegludze” – powiedział Saul Cannon, dyrektor generalny Portu Melbourne.
„Jako największy port kontenerowy Australii, współpracując z największym portem kontenerowym na świecie, jesteśmy w doskonałej pozycji, aby dawać przykład i prowadzić branżę ku bardziej ekologicznemu przyszłości. Cieszymy się na współpracę z naszymi partnerami, by rozwijać tę inicjatywę.”
W ramach tego partnerstwa Port Melbourne i Port Szanghaju będą dążyć do:
- współpracy z partnerami branżowymi (w tym Shanghai International Port Group – SIPG, COSCO SHIPPING Lines, HAMR Energy oraz ABEL Energy) w celu zbadania możliwości wdrażania działań ograniczających wpływ przemysłu żeglugowego na środowisko;
- skupienia się na ekologicznie zrównoważonych praktykach, takich jak wdrażanie czystszych technologii, korzystanie ze źródeł energii odnawialnej oraz stosowanie najlepszych praktyk w celu zminimalizowania śladu ekologicznego działalności żeglugowej;
- ścisłej współpracy z liniami żeglugowymi, które dążą do promowania wykorzystania czystych paliw, z celem zwiększenia liczby statków zasilanych czystą energią, operujących na trasie między Szanghajem a Melbourne; oraz
- poszukiwania możliwości współpracy z dostawcami energii, aby przyspieszyć przełomy w technologiach produkcji, poprawić efektywność i kontrolę kosztów oraz stworzyć zintegrowany system łańcucha dostaw, obejmujący produkcję, transport i magazynowanie, który zwiększy zdolności dostaw paliw niskoemisyjnych.
Chiny stanowią 50% całkowitego importu kontenerów i 20% eksportu kontenerowego Portu Melbourne, co czyni je jego największym partnerem handlowym. Wysoki wolumen wymiany handlowej między tymi lokalizacjami daje możliwość osiągnięcia realnych korzyści środowiskowych.
To porozumienie stanowi zwieńczenie niemal dwudziestoletniego partnerstwa między Portem Melbourne a Szanghajską Miejską Komisją Transportu (SMTC), które rozpoczęło się w 2006 roku.