Przeładunki w Porcie Hamburg utrzymują się na stabilnym, solidnym poziomie po trzecim kwartale 2025 roku. Podczas gdy transport kontenerowy do i z USA nadal spadał, obszary handlowe Azja i Europa kontynuowały pozytywny rozwój.
Przeładunek ładunków transportowanych drogą morską wzrósł do 86,8 mln ton w okresie od stycznia do września 2025 roku (+3,4 procent rok do roku). Podobnie jak w pierwszym półroczu, wzrost ten był napędzany pozytywnym trendem w przeładunku kontenerów, który wzrósł do 6,3 mln TEU (+8,4 procent). W przeliczeniu na tony, przeładunek drobnicy skonteneryzowanej wzrósł do 61,3 mln ton (+5,4 procent).
Przeładunek ładunków masowych był niemal na poziomie analogicznego okresu poprzedniego roku (-0,8 procent do 24,6 mln ton). W trzecim kwartale szczególnie pozytywny wpływ miały ładunki masowe sypkie (+9,4 procent w porównaniu z tym samym kwartałem poprzedniego roku), napędzane większym importem węgla i rudy (+16,4 procent oraz +3,8 procent odpowiednio).
Przeładunek kontenerów nadal rośnie, przeładunek ładunków masowych stabilny
Przeładunek ładunków przewożonych drogą morską wzrósł do 86,8 mln ton w okresie od stycznia do września 2025 roku (+3,4 proc. rok do roku). Podobnie jak w pierwszym półroczu, wzrost ten był napędzany pozytywnym trendem w przeładunku kontenerów, który zwiększył się do 6,3 mln TEU (+8,4 proc.). W ujęciu wagowym przeładunek drobnicy skonteneryzowanej wzrósł do 61,3 mln ton (+5,4 proc.).
Przeładunek ładunków masowych był niemal na poziomie analogicznego okresu roku poprzedniego (-0,8 proc., do 24,6 mln ton). W trzecim kwartale pozytywny impuls pochodził zwłaszcza od ładunków masowych sypkich (+9,4 proc. w porównaniu z tym samym kwartałem roku poprzedniego), co wynikało ze zwiększonego importu węgla i rudy (+16,4 proc. oraz +3,8 proc. odpowiednio).
Wzrost w handlu z Azją i Europą kompensuje spadek wymiany z USA
Wzrost przeładunku kontenerowego w pierwszych trzech kwartałach nadal był napędzany przez obszary handlowe Azja (+11,0 proc. rok do roku) oraz Europa (+14,0 proc.). Ruch kontenerowy z USA pozostawał pod wpływem komplikacji w handlu, co przełożyło się na odpowiedni spadek wielkości przeładunków (-23,9 proc., do 395 tys. TEU).
W regionie Azji natomiast handel z Chinami rósł stabilnie, osiągając 1,8 mln TEU (+7,9 proc.). Malezja (+89,8 proc., do 273 tys. TEU) nadal korzystała na rosnącej roli regionalnego hubu w Azji Południowo-Wschodniej. Wymiana handlowa z Indiami (+45,5 proc., do 214 tys. TEU) również utrzymała wysokie tempo wzrostu, wzmacniając tym samym znaczenie tego kierunku w przeładunkach w Porcie Hamburg.
W handlu wewnątrzeuropejskim wyróżniają się wyniki Danii (+37,1 proc., do 147 tys. TEU), Finlandii (+26,5 proc., do 195 tys. TEU) oraz Polski (+18,9 proc., do 276 tys. TEU).
Rosnący przeładunek kontenerów w transporcie zaplecza portowego
W trzecim kwartale do Portu Hamburg po raz pierwszy zawinęły dodatkowe serwisy liniowe łączące port z Europą Południową, regionem Morza Śródziemnego oraz Ameryką Południową, co pozytywnie wpłynęło na przeładunek kontenerów. Po dziewięciu miesiącach przeładunek kontenerów w segmencie przeładunków pośrednich utrzymał dynamikę wzrostu z pierwszego półrocza (+22,5 proc., do 2,4 mln TEU w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego).
Udział kontenerów transportowanych koleją pozostał na równie wysokim poziomie co rok wcześniej (-0.5 proc., 2,0 mln TEU). Utrzymywał się trend wysokiego wykorzystania zdolności przewozowych pociągów kontenerowych. Ogółem transporty kontenerowe w zapleczu Portu Hamburg wzrosły do 3,9 mln TEU (+1,4 proc.).
