Opublikowany przez Actia Forum nowy raport w ramach cyklu Port Monitor przedstawia wyniki działalności polskich portów morskich w pierwszej połowie 2025 roku. Wyniki pokazują, że suma przeładunków portów polskich w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosła 68 462,7 tys. ton, tj. o 1,05% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku (+708,1 tys. ton).
Polskie porty spadki zanotowały w czterech grupach ładunkowych: węgiel i koks (-8,22%), zboże (-33,09%), drewno (-0,09%) oraz paliwa (-1,50%). W pozostałych kategoriach obserwowane były wzrosty: inne masowe (+16,42%), drobnica (+9,60%), ruda (+45,66%).
W Porcie Gdynia pierwsza połowa 2025 roku wiązała się ze spadkiem przeładunków o 4,78%, tj. o 656 tys. ton, co było efektem głównie zmniejszenia obrotów zbożem, którego przeładowano o 1 108,4 tys. ton mniej (-33,47%). Zmniejszone obroty zbóż obserwowano również w Porcie Szczecin-Świnoujście (-40,56%). W Porcie Gdańsk również ubyło głównie zbóż (-26,41%), ale spowolnieniu uległa również obsługa paliw (-4,75%).
Drobnica zyskuje, ładunki masowe tracą
Na przestrzeni ostatniego roku zmienił się udział poszczególnych grup ładunkowych w przeładunkach polskich portów. We wszystkich portach nastąpiły wzrosty w obrotach ładunkami drobnicowymi – w Gdańsku o +12,23%, w Gdyni o +5,53%, a w Szczecinie-Świnoujściu o 5,53% – umacniające udział tej grupy w strukturze ładunkowej polskich portów. Dotychczas na zmniejszenie się udziału ładunków masowych w strukturze wpływały głównie spadki wolumenów węgla i zboża. W pierwszym półroczu 2025 roku na zmianę wpłynęły także spadki obrotów paliwami płynnymi (-0,95 p.p.), których to rynek jak dotąd rozwijał się w bardzo szybkim tempie.
W pierwszym półroczu 2025 roku polskie porty obsłużyły o 8,22 % mniej węgla niż rok wcześniej, czyli o 365 tys. ton mniej – wolumen aktualnie obsługiwany zbliżony jest do tego notowanego sprzed wybuchu wojny na Ukrainie w lutym 2022 roku. Po rekordowym okresie 2022-2023 przeładunki węgla w polskich portach ulegały dość gwałtownej redukcji – w całym 2024 roku porty polskie przeładowały łącznie jedynie połowę rocznych obrotów notowanych w latach 2022-2023. Początek 2025 roku to dalsze utrzymanie ogólnego spadkowego trendu – najwięcej węgla ubyło w Porcie Gdańsk, gdzie przeładunki były niższe o 405,7 tys. ton względem I półrocza 2024. Dla kontrastu, Port Gdynia zanotował niewielki wzrost o 31,6 tys. ton więcej niż rok wcześniej, a zespół portów Szczecin-Świnoujście zwiększył wolumen o 1,36%.
Inne masowe: wzrosty w cieniu spadków
W grupie inne masowe zanotowano łączny wzrost o 16,42% w porównaniu z wynikiem w analogicznym okresie w roku 2024 – polskie porty o kluczowym znaczeniu dla gospodarki przeładowały 4 410,0 tys. ton. Na lidera w tej kategorii wyrósł Port Szczecin-Świnoujście obsługując 2 022,7 tys. ton, co oznaczało wzrost +14,48%. Port Gdańsk osiągnął drugi najwyższy wynik – 1 911,1 tys. ton w porównaniu z 1 527,9 tys. ton w H1 2024. Z kolei w Porcie Gdynia zanotowano spadek o 3,45% do rzędu 476,2 tys. ton.
Pierwsze półrocze 2025 roku w polskich portach morskich zakończyło się spadkiem przeładunków zbóż o łącznie 1 985,7 tys. ton. Już pierwszy kwartał przyniósł wyraźny regres w tej grupie ładunkowej – obsłużono o 31,64% mniej zbóż niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Eurostat, w sezonie 2024/2025 (dane za 11 miesięcy, lipiec 2024–czerwiec 2025) polski eksport zbóż był o 27% niższy niż w tym samym okresie sezonu 2023/2024. Warto jednak zaznaczyć, że ubiegłoroczny sezon zakończył się rekordowym wynikiem eksportowym, co oznacza, że obecny spadek odbywa się względem bardzo wysokiej bazy.
Wzrosty w przeładunkach rudy
W pierwszym półroczu 2025 roku przeładunki rudy w polskich portach morskich wzrosły o 45,66%. Warto jednak podkreślić, że wzrost ten wynika ze stosunkowo niskiej bazy z analogicznego okresu 2024 roku. Ogólnie rzecz biorąc, polskie porty od kilku lat mierzą się z trendem spadkowym w tej grupie ładunkowej – dla porównania, w pierwszym półroczu 2023 roku obsłużono 861 tys. ton, a w tym samym okresie 2022 roku aż 1 928 tys. ton. Obsługą rudy zajmuje się głównie zespół portów Szczecin–Świnoujście, który odpowiadał za ¾ całkowitego wolumenu przeładunków – tj. 458,6 tys. ton. Pozostałą część obsłużył Port Gdańsk. W Porcie Gdynia ta kategoria ładunków nie jest przeładowywana.
Paliwa: spadek ogólny, ale rekord LNG w Świnoujściu
W pierwszym półroczu 2025 roku polskie porty obsłużyły 25 093,5 tys. ton paliw, o 1,5% mniej niż w H1 2024. Jedyny wzrost w obsłudze nastąpił w Porcie Szczecin–Świnoujście, gdzie odnotowano wzrost przeładunków paliw o 23,61%. Świnoujski gazoport przyjął w pierwszym półroczu aż 40 dostaw LNG – to nowy rekord półroczny od momentu uruchomienia terminala. W poprzednich latach taki poziom dostaw osiągany był dopiero we wrześniu, co sugeruje, że 2025 rok może być rekordowy pod względem liczby zawinięć gazowców.
W Porcie Gdynia obsługa paliw spadła o 19,84% r/r, choć w II kwartale nastąpiło wyraźne odbicie względem I kwartału (+48,78%). Z kolei główny port paliwowy, Port Gdańsk, obsłużył 19 162,4 tys. ton ropy i produktów naftowych, co oznacza spadek o 4,75% względem analogicznego okresu roku poprzedniego. Pomimo spowolnienia obrotów, paliwa będą stanowić istotną rolę w dalszym rozwoju tego portu – z końcem maja inwestycja budowy nowego stanowiska „W” dla tankowców uzyskała decyzję zezwalającą na rozpoczęcie prac budowlanych. Równolegle trwały intensywne działania związane z projektem FSRU na Zatoce Gdańskiej – w kwietniu podpisano umowę z konsorcjum odpowiedzialnym za budowę infrastruktury morskiej i podmorskiej części gazociągu.
Port Szczecin-Świnoujście liderem w przeładunkach drewna
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2025 roku przeładunek drewna w polskich portach zmniejszył się nieznacznie o 0,09% i wyniósł 267,8 tys. ton. Przyrost miał miejsce we wszystkich w portach, jednak pod względem wolumenu najbardziej znaczący wynik wygenerował zespół portów Szczecin-Świnoujście (190,6 tys. ton). W odniesieniu do pierwszego półrocza 2024 roku obsługa drewna zmniejszyła się w Porcie Gdynia (-16,84%), oraz w Porcie Gdańsk (-25,24%).
Drobnica rośnie we wszystkich portach
W okresie styczeń-czerwiec 2025 roku polskie porty przeładowały łącznie 29 973,2 tys. ton drobnicy (+9,60%). Za wynik odpowiadały wszystkie porty, jednak to Port Gdańsk zwiększył obroty o 12,23% co oznaczało aż 1 416,8 tys. ton więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Drugi największy przyrost ładunków miał miejsce w Porcie Gdynia i oznaczał 763,6 tys. ton więcej. Do wzrostu o 445,4 tys. ton w Porcie Szczecin-Świnoujście przyczyniło się m.in. nowe regularne połączenie z Malmö, które w kwietniu obchodziło pierwszą rocznicę uruchomienia.
Dynamiczny wzrost w kontenerach i nowe serwisy
W pierwszym półroczu 2025 roku polskie terminale kontenerowe odnotowały wzrost przeładunków o 20,72%. Największy przyrost miał miejsce w Porcie Gdańsk, gdzie obsłużono o 220 685 TEU więcej niż rok wcześniej (+20,56%). Wzrost ten wspierały zawinięcia na nowo otwarty terminal T3 oraz nowe serwisy aliansów Gemini (jednostka Api Bhum) i Premier Alliance (MSC Rose).
Dwucyfrowy wzrost osiągnął także Port Gdynia – o 19,18% (+86 307 TEU), m.in. dzięki zakończeniu pierwszego etapu modernizacji Nabrzeża Helskiego, obsługiwanego przez terminal BCT. W Porcie Szczecin–Świnoujście przeładunki kontenerów wzrosły o 46,11% (+15 790 TEU), co związane było z uruchomieniem linii Eimskip, obsługiwanej przez terminal OT Port Świnoujście.
Ruch frachtowy: więcej jednostek, szczególnie w Świnoujściu
W miesiącach styczeń-czerwiec 2025 roku polskie porty przeładowały łącznie 353 651 jednostek frachtowych (+7,34%). W największym porcie promowym, Porcie Szczecin-Świnoujście, zwiększyła się liczba jednostek frachtowych o 8,09% ‒ warto zaznaczyć, że w porcie w Świnoujściu od kwietnia 2024 roku funkcjonuje kolejny serwis ro-ro, który z pewnością wpłynął na łączny wolumen.
W Porcie Gdynia pierwsze sześć miesięcy 2025 roku zakończono z wynikiem o 8,48% wyższym niż w analogicznym okresie 2024 roku. Z kolei w Porcie Gdańsk zaobserwowano spadek w ruchu jednostek ro-ro o 17,65%.
Spadki w regularnym ruchu pasażerskim, wzrost zawinięć do Gdyni i Gdańska
W pierwszym półroczu 2025 roku zmniejszył się także regularny ruch pasażerski. W zespole portów Szczecin-Świnoujście obsłużono o 7,8 tysięcy mniej pasażerów niż w analogicznym okresie 2024 roku. W Porcie Gdynia spadek wynosił 5,15%, co oznaczało 2,7 tysięcy pasażerów mniej. Port Gdańsk, dla kontrastu obsłużono o 2,43% pasażerów więcej. Spadki obserwowano w obsłudze prywatnych samochodów osobowych – zmniejszenie nie dotyczyło jednak Portu Szczecin-Świnoujście (+2,87%), co wpłynęło na ogólny, pozytywny wynik polskich portów (+0,73%, +1,2 tys. ton).
W pierwszym półroczu 2025 roku w polskich portach obsłużono łącznie 35 wycieczkowców. Port Gdańsk zanotował 17 zawinięć z 7 841 pasażerami (+11,47%), z kolei Gdynia 18 zawinięć z 46 291 pasażerami (+24,02%). Do zespołu portów Szczecin-Świnoujście nie zawinęła żadna jednostka pełnomorska.