Aktualności

Home > Aktualności

Parallel Systems po raz pierwszy demonstruje w pełni zautomatyzowaną jazdę w kolumnie z kontenerem

22 kwietnia 2025 | Aktualności

Autonomiczne, bateryjno-elektryczne wagony towarowe firmy tworzą kolumny przez kontakt zderzak-w-zderzak, bez potrzeby sprzęgania się, co pozwala na sortowanie ładunków na sieci kolejowej i utrzymanie otwartych przejazdów kolejowych.

Parallel Systems, firma założona w celu stworzenia autonomicznych bateryjno-elektrycznych pojazdów kolejowych, po raz pierwszy publicznie zaprezentowała swoją unikalną technologię jazdy w kolumnie (platooning), w której oddzielne wagony kolejowe firmy łączą się poprzez kontakt zderzak-w-zderzak. 

Pojedynczo zasilane wagony mogą tworzyć kolumny liczące do 50 jednostek, co poprawia efektywność energetyczną poprzez lepszą aerodynamikę i skuteczniejsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej.

W pełni zautomatyzowany proces jazdy w kolumnie eliminuje konieczność sprzęgania wagonów i łączenia przewodów hamulcowych. Po zetknięciu, każdy pojazd utrzymuje kontakt z poprzedzającym go wagonem dzięki kontrolowanemu wysiłkowi trakcyjnemu. Mała przerwa powietrzna między kontenerami i efekt „pchający” przez zderzaki zmniejszają opór aerodynamiczny całej kolumny, co przekłada się na wyższą efektywność energetyczną.

Wagony mogą również rozłączać się od siebie, co pozwala im omijać tradycyjne bocznice kolejowe i kierować się niezależnie do różnych miejsc docelowych, lub utrzymywać przejazdy kolejowe otwarte. Systemy hamulcowe są wbudowane w każdy wagon i nie wymagają zewnętrznych przewodów powietrznych.

„Nasze testy kolumnowe rozpoczęły się w październiku 2023 r. i ich wyniki są zgodne z naszymi modelami i symulacjami, co bardzo cieszy już na starcie,” powiedział Matt Soule, współzałożyciel i dyrektor generalny Parallel Systems. „Pojazdy pozostają połączone zgodnie z planem, co pozwala nam planować dalsze testy z wyższymi prędkościami, większą liczbą pojazdów i testowaniem hamowania. Wprowadzenie technologii platooning pomoże branży kolejowej rozwiązać wiele istotnych problemów, takich jak szybsze sortowanie i kierowanie ładunków oraz utrzymywanie przejazdów kolejowych otwartych dla ruchu drogowego i pieszych.”

Tradycyjne bocznice kolejowe, zajmujące rozległe tereny, są używane do sortowania wagonów i tworzenia składów. Technologia platooning firmy Parallel praktycznie eliminuje potrzebę takich bocznic, ponieważ wagony mogą samodzielnie łączyć się i rozłączać w dowolnym miejscu sieci kolejowej, gdzie znajduje się zwrotnica. Rezygnacja z bocznic umożliwiłaby ponowne zagospodarowanie zajmowanej przez nie ziemi.

Departament Energii USA (DOE) uznał technologię Parallel za obiecującą i mającą duży potencjał w zakresie oszczędności energii, przyznając firmie około 4,5 miliona dolarów w ramach inicjatywy Advanced Research Projects Agency-Energy (ARPA-E). Celem grantu jest przetestowanie integracji zeroemisyjnych pojazdów kolejowych Parallel z rzeczywistymi operacjami kolejowymi oraz ocena odporności łańcucha dostaw, zmniejszenia zużycia energii i emisji.

Debiut technologii platooning firmy Parallel nastąpił tuż po ogłoszeniu współpracy z australijskim zarządcą sieci kolejowej Arc Infrastructure, w ramach której zaprezentowano pojazd do przyszłego transportu kontenerowego w Perth, Australia.