Aktualności

Home > Aktualności

MSC wysyła największe kontenerowce do Afryki Zachodniej

2 czerwca 2025 | Aktualności

MSC została pierwszą firmą żeglugową, która wysłała swoje mega statki na kontynent afrykański. Firma przeszła do historii na przełomie kwietnia i maja, kiedy usługa została zainaugurowana, a dwa z niedawno zbudowanych kontenerowców klasy 24 000 TEU przybyły do portów w Ghanie, Togo, Wybrzeżu Kości Słoniowej i Kamerunie w ramach wdrożenia usługi African Express.

Od momentu wprowadzenia najnowszego segmentu ultradużych kontenerowców, przewoźnicy tacy jak MSC, CMA CGM, Hapag-Lloyd, Evergreen i OOCL wykorzystują te ogromne statki na trasach z Azji do Europy. Statki zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnej pojemności około 24 000 TEU na jednostkę oraz przy maksymalnych wymiarach umożliwiających przepłynięcie przez Kanał Sueski i zawinięcie do portów Europy Północnej.

MSC podkreśla, że przeniesienie dwóch takich jednostek do obsługi tras do Afryki Zachodniej przyczyni się do przekształcenia rozwoju gospodarczego regionu. Oczekuje się, że usługa łącząca Chiny i Koreę Południową z Afryką Zachodnią, z zawinięciami do portów także w Indiach, zwiększy wolumeny handlowe zarówno w imporcie, jak i eksporcie. MSC zwraca uwagę na gwałtowny wzrost handlu między Azją a Afryką Zachodnią oraz rosnące zapotrzebowanie klientów. Firma wskazuje również, że ta usługa jest częścią jej zaangażowania w rozwój gospodarczy Afryki.

Rozszerzona usługa została zainaugurowana przez MSC Diletta, który dotarł do Afryki Zachodniej pod koniec kwietnia. Zbudowany w Chinach w 2021 roku, statek ma nośność 235 228 DWT. Jest zarejestrowany w Liberii i działa na podstawie długoterminowego leasingu od chińskich firm finansowych dla MSC. Jego pojemność wynosi 23 964 TEU.

MSC Diletta zawinął do Lomé w Togo, gdzie oddział MSC – TIL – jest partnerem China Merchants w obsłudze terminalu kontenerowego w Lomé. Jednostka odwiedziła również Abidżan na Wybrzeżu Kości Słoniowej.

Następnie dołączył MSC Turkiye, również zbudowany w Chinach i dostarczony firmie w 2023 roku. Jest to jeden z największych kontenerowców na świecie o pojemności 24 346 TEU. Statek jest zarejestrowany w Liberii i ma nośność 281 458 DWT.

Przedstawiciele portu w Lomé podkreślili, że choć port obsługiwał już inne duże kontenerowce, to jest to pierwsze regularne wdrożenie tego typu jednostek. Dotychczas największe kontenerowce obsługujące trasy do Afryki Zachodniej miały długość 366 metrów (1 200 stóp), podczas gdy oba statki MSC mają długość 400 metrów (1 312 stóp).

Władze portowe zaznaczyły rozwój infrastruktury i wyzwania techniczne związane z obsługą statków, które są o ponad 30 metrów dłuższe niż wcześniejsze jednostki.

Terminal kontenerowy w Lomé jest największym portem kontenerowym w Afryce Zachodniej i subsaharyjskiej. Jest również piątym co do wielkości portem kontenerowym w całej Afryce – w ubiegłym roku obsłużył około 1,7 miliona TEU.

W związku z rozwojem gospodarczym Afryki, przewoźnicy poszerzają swoje usługi – na przykład CMA CGM przekierowało większe jednostki na trasy europejskie, w tym swoje statki o pojemności 24 000 TEU. Zarówno MSC, jak i CMA CGM dokonały w ostatnich latach znacznych inwestycji w nabycie terminali i operacji logistycznych w Afryce.