Aktualności

Home > Aktualności

DB Cargo sprzedaje część Transfesa — co to znaczy dla hiszpańskiego rynku i europejskiej logistyki?

19 września 2025 | Aktualności

W połowie września 2025 r. pojawiły się doniesienia o istotnej transakcji na rynku kolejowym Półwyspu Iberyjskiego — DB Cargo (grupa Deutsche Bahn) przekazała część działalności swojej hiszpańskiej spółki Transfesa (głównie segment intermodalny i krajowy) hiszpańskiemu koncernowi Boluda Corporación Marítima. Szczegóły finansowe transakcji nie zostały ujawnione; operacja ma umacniać pozycję Boludy w logistyce wielomodalnej, a DB skoncentruje się na segmentach, które pozostają poza umową (m.in. logistyka motoryzacyjna i transport międzynarodowy)

DB Cargo, spółka należąca do Deutsche Bahn, ogłosiła sprzedaż części działalności swojej hiszpańskiej spółki Transfesa. Kupującym jest Boluda Corporación Marítima – jeden z największych operatorów logistycznych na Półwyspie Iberyjskim, specjalizujący się w transporcie morskim i usługach portowych.

Transakcja obejmuje przede wszystkim działalność krajową i intermodalną Transfesa: przewozy kontenerowe, obsługę terminali, usługi manewrowe oraz utrzymanie techniczne. Dzięki przejęciu Boluda stanie się drugim, po Renfe Mercancías, graczem na hiszpańskim rynku kolejowych przewozów towarowych. Spółka podkreśla, że integracja usług morskich i kolejowych pozwoli jej oferować klientom spójną, multimodalną ofertę oraz rozwijać ekologiczne „zielone korytarze” transportowe.

Dla DB Cargo to element szerszej strategii. Grupa od kilku lat porządkuje swoje aktywa, koncentrując się na kluczowych obszarach. W Hiszpanii DB pozostawi sobie segmenty uznane za strategiczne – przede wszystkim transport międzynarodowy oraz obsługę sektora motoryzacyjnego. Tym samym niemiecki operator ograniczy działalność w przewozach krajowych, ale utrzyma silną obecność na rynku transeuropejskim.

Eksperci zwracają uwagę, że zmiana właściciela części Transfesa może w krótkim okresie przynieść wyzwania operacyjne – m.in. związane z transferem pracowników i kontraktów – ale w dłuższej perspektywie może zwiększyć konkurencję na rynku i poprawić jakość usług intermodalnych.

Finalizacja transakcji spodziewana jest pod koniec 2025 r., po uzyskaniu zgód organów regulacyjnych.