Aktualności

Home > Aktualności

Czym ma być Przylądek Pomerania?

26 września 2025 | Aktualności

Podczas uroczystości z okazji 75-lecia portów w Szczecinie i Świnoujściu ogłoszony został projekt Przylądku Pomerania. Co o nim wiadomo?

Wczoraj w Szczecinie podczas ceremonii z okazji 75-lecia portów w Szczecinie i Świnoujściu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przedstawił koncepcję Przylądka Pomerania. Choć póki co szczegółów na temat projektu jest niewiele, to wiadomo, że jego pierwszy etap ma stanowić budowa planowanego od lat Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. O ile jednak ten ma mieć docelowo 70 hektarów, to powierzchnia całego Przylądku Pomerania ma sięgnąć 186 hektarów.

Wybiegamy mocno w przyszłość, staramy się przewidywać, ale też mamy duże ambicje i potrafimy marzyć. Dlatego nie realizujemy tylko portu kontenerowego, ale realizujemy cały port zewnętrzny, który będzie łącznie miał 186 hektarów nowej Polski. Terminal kontenerowy zajmie tylko 70 hektarów. Pozostałe otwierają nam niesamowite możliwości rozwoju w przyszłości. I właśnie z taką wizją, z takim przekazem chcemy wyjść do naszych współczesnych, jak i pozostawić w przyszłym pokoleniu – mówił Gospodarce Morskiej Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Pozostały obszar poza planowanym terminalem kontenerowym ma powstać z urobku pozyskanego podczas pogłębiania torów wodnych do Szczecina i Świnoujścia, w tym z budowy nowego toru podejściowego do Świnoujścia o długości 65 km i głębokości 17 m. Nie ma jeszcze koncepcji na zagospodarowanie tego terenu – opracowana zostanie w przyszłości. Prace nad Głębokowodnym Terminalem Kontenerowym mają zakończyć się do 2029-2030 roku, a urobek zdeponowany w ten sposób będzie się stabilizował, stanowiąc po czasie ląd dostępny dla nowych inwestycji.

Zmienia się także dotychczasowa koncepcja falochronu na potrzeby portu zewnętrznego. Wcześniej zakładano, że będzie to klasyczny falochron wyspowy. Zwiększenie usypywanego areału sprawia, że więcej sensu ma budowa falochronu zintegrowanego.

Jarosław Siergiej zaznacza, że zmiana koncepcji wywodzi się poniekąd z wniosków mieszkańców Świnoujścia.

To nie jest tylko inwestycja portowa. Rozwijając port musimy również brać pod uwagę mieszkańców Świnoujścia. Musimy się wsłuchiwać w ich oczekiwania, w ich obawy. Wobec tego połączyliśmy postulaty mieszkańców Świnoujścia dotyczące braku dalszej ekspansji na wschód z ochroną środowiska – mówi prezes portów, dodając, że pozostawienie urobku na miejscu, zamiast wywożenia go 70 km w morze zmniejszy ilość emisji do atmosfery pochodzącą ze statków, jak również wyeliminuje zmętnienie wód w miejscu zrzutu.

– Jeżeli mamy taką możliwość, aby zbudować ląd, który będzie zintegrowany z częścią portu, którą teraz realizujemy, to w przyszłości, w kolejnych kilku czy nawet kilkunastu latach będzie to wielka szansa na dalszy rozwój – ocenia wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Zaznacza jednak, że priorytetem na najbliższy czas jest budowa terminala kontenerowego. – Myślę, że jeszcze w ciągu najbliższych dwóch miesięcy, jeszcze w tym roku odbierzemy pozwolenie na budowę drogi technicznej pod budowę tego terminala po to, aby w 2029 roku inwestycja została zakończona i służyła Polsce – uzupełnia. 

Realizacja projektu Przylądek Pomerania jest powiązana z innymi inwestycjami w Świnoujściu i Szczecinie. Pośród najważniejszych Arkadiusz Marchewka wymienia m.in. poszerzenie Kanału Polickiego oraz toru podejściowego w Świnoujściu, aby możliwe było bezpieczne mijanie się statków. Realizacja obu działań planowana jest na 2026 rok.

– Jestem przekonany, że przed portami dobra przyszłość, o czym pokazują nie tylko wyniki finansowe portów, ale też przeładunki, które za pierwsze półrocze tego roku są o blisko 6% wyższe niż w tym samym okresie w roku ubiegłym – kończy wiceminister. 

Koncepcja Przylądku Pomerania została przedstawiona podczas uroczystości z okazji 75-lecia portów w Szczecinie i Świnoujściu. Na ceremonii, która odbyła się w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, pojawili się przedstawiciele władz centralnych i samorządowych, parlamentarzyści, reprezentanci branży morskiej, kontrahenci oraz byli i obecni pracownicy portów.

– Nie stałbym tutaj w 75-lecie polskiej administracji nad portami w Szczecinie i Świnoujściu, gdyby nie pokolenia mieszkańców i portowców, które ten port budowały. Przekazuję im od siebie i od całego zarządu serdeczne podziękowania za ich pasję, za ich pracę, za ich wiedzę, za ich trud. To dzięki nim jesteśmy w tym miejscu, w którym teraz jesteśmy. I tak samo my chcemy pozostawić przyszłym pokoleniom po sobie też takie pomniki, z których oni będą dumni – powiedział w nawiązaniu do jubileuszu prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Jarosław Siergiej.