9 września 2025 r. w Centrum Logistycznym Absheron odbyła się uroczystość z okazji piątej rocznicy uruchomienia trasy China (Zhejiang)–Europe Railway Express przebiegającej przez Międzynarodowy Szlak Transportowy Transkaspijski (TITR), a także powitania pociągu Yiwu (Chiny)–Baku (Azerbejdżan).
Podczas wydarzenia Ke Qetsyan, wicegubernator prowincji Zhejiang, Fariz Aliyev, szef Departamentu Polityki Transportowej w Ministerstwie Rozwoju Cyfrowego i Transportu, oraz Guo Min, ambasador Chin w Azerbejdżanie, podkreślili, że przejazd 237. pociągu blokowego — składającego się ze 100 kontenerów — przez Korytarz Środkowy na trasie China (Zhejiang)–Europe Railway Express wskazuje na rosnące znaczenie szlaków transportowych łączących Chiny z Europą i podkreśla rosnącą rolę Azerbejdżanu jako kluczowego węzła transportowego łączącego kontynenty.
Zaznaczono, że ładunek kontenerowy (głównie wyroby metalowe, artykuły gospodarstwa domowego, sprzęt elektryczny i inne towary) przewożony pociągiem blokowym wzdłuż trasy China (Zhejiang)–Europe Railway Express przez Transkaspijski Międzynarodowy Korytarz Transportowy zostanie skierowany przez Azerbejdżan do Turcji i na rynki europejskie.
Trasa China (Zhejiang)–Europe Railway Express przebiega przez ponad 50 krajów, ponad 160 miast i regionów, Morze Kaspijskie i Morze Czarne, a także 26 międzynarodowych korytarzy transportowych. Szeroki zasięg obejmujący wiele kierunków i punktów na tej trasie przyczynia się do stabilizacji operacji i zapobiegania zatorom. Ponadto precyzyjne dopasowanie pociągów blokowych do określonych rodzajów ładunków zwiększa efektywność przepływów handlowych.
Od 2020 roku na trasie China (Zhejiang)–Europe Railway Express kursowało ponad 14 000 pociągów, które przewiozły łącznie 19 470 kontenerów TEU. Tylko w okresie od stycznia do sierpnia bieżącego roku wolumen przewozów osiągnął 4 182 kontenery TEU.
Należy podkreślić, że w ramach strategii transportowej kraju Azerbejdżan wzmacnia swój status państwa tranzytowego, zwiększając rolę kolei na gospodarczym i geopolitycznym mapie państwa. Projekty takie jak podniesienie rocznej przepustowości przewozowej linii Baku–Tbilisi–Kars (BTK) do 5 milionów ton oraz integracja Portu w Baku z siecią kolejową uzupełniają się wzajemnie, przekształcając Azerbejdżan w kluczowy węzeł transportowy łączący Europę i Azję.
W ostatnich latach współpraca między Chinami a Azerbejdżanem w sektorze transportowym, w szczególności w zakresie przewozów kolejowych, stale się rozwija. W lipcu, w ramach podpisanego Memorandum of Understanding pomiędzy Kolejami Azerbejdżańskimi (ADY) a China Railway Corporation, strony zgodziły się na zwiększenie potencjału linii kolejowej Baku–Tbilisi–Kars, powołano przedstawiciela ADY w porcie Xi’an oraz uruchomiono terminal kontenerowy o rocznej zdolności przeładunkowej 20 000 TEU. W ubiegłym miesiącu chińska spółka „China Railway Container Transport Corp. Ltd.” (CRCT) dołączyła do wspólnego przedsięwzięcia „Middle Corridor Multimodal Ltd.”, co ponownie potwierdziło znaczenie praktycznej współpracy dwustronnej dla rozwoju Korytarza Środkowego oraz przewozów towarowych na trasie Wschód–Zachód–Wschód.
Rezultaty znajdują również odzwierciedlenie w danych statystycznych. W sierpniu 2025 roku Azerbejdżan przyjął 40 pociągów blokowych z Chin przez Korytarz Środkowy. Łącznie w tym roku przyjęto 265 pociągów, z czego 104 to pociągi tranzytowe. W tym samym okresie ubiegłego roku liczba ta wynosiła 168. W porcie w Baku w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2025 roku przeładowano blisko 70 000 kontenerów TEU, co stanowi wzrost o 48% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (47 157 TEU). Wskazuje to, że przeładunki kontenerowe w porcie znacznie przewyższą wynik z 2024 roku.